DNV GL lancerer LNG-guidelines
Søfartsbranchen har nu mulighed for at komme med input til kommende fælles guidelines for bunkeroperationer med LNG.
Den store hurdle for udbredelse af LNG som bunkeralternativ til skibsfarten er manglende harmonisering af regelværket for bunkring. Derfor har klassifikationsselskabet DNV GL netop lanceret et såkaldt ”Recommended Practice for authorities, LNG bunker suppliers and ship operators”, der udstikker guidelines for, hvordan LNG-bunkring kan ske på en sikkert og effektiv måde.
Der er i Norge alene, hvad der svarer til 130 års driftserfaring i forhold til LNG som bunker. Også globalt har LNG i de seneste år været under udbredelse i skibsfarten. Processen med at udvikle den nødvendige LNG-infrastruktur er imidlertid ikke fulgt med, hvorfor manglende standardisering på området i dag efterlader industrien med en række åbne spørgsmål, meddeler DNV GL.
DNV GL opgør, at det samlede antal LNG-drevne skibe world wide er på 83, når også endnu ikke leverede nybygninger medregnes. Skibstyperne indbefatter passagerfærger, kystvagtskibe, flere typer fragtskibe og tankskibe samt ikke mindst offshore supply-skibe. Fremskrives udviklingen, lyder estimatet på, at der i 2025 vil være omkring 3.200 LNG-drevne skibe i verdensflåden. Det er bl.a. med de tal og EU’s intention om at støtte opbygningen af LNG-bunkringsanlæg i 139 havne frem mod 2025, at DNV GL har ønsket at medvirke til en standardisering på området.
”En ISO komite samlede i 2011 viden og know-how fra mere end 30 professionelle aktører, som blev publiceret som foreløbige guidelines i juni i år. De guidelines definerer en generel filosofi i forhold til design og operation i forbindelse med LNG-bunkring, og lister samtidigt 24 anbefalinger. De er dog ikke konkrete, og beskriver ikke, hvordan man når hen til målet,” forklarer DNV GL’s LNG-direktør Lars Petter Blikom.
Han forklarer derfor, at DNV GL besluttede at investere al deres viden og erfaring på området for at udvikle ISO’s guidelines til et langt mere konkret og brugbart format. Det er det, som nu er tilgængelig i Recommended Practice-dokumentet. DNV GL’s praksisanbefalinger for LNG-bunkring er nu åbne for kommentarer gennem en seks ugers konsultationsperiode. Efterfølgende vil dokumentet blive opdateret med de indkommende input fra industrien, og blive publiceret i et mere formelt format, oplyser DNV GL endvidere.
Her kan du bidrage med input til de kommende guidelines: Link
Der er i Norge alene, hvad der svarer til 130 års driftserfaring i forhold til LNG som bunker. Også globalt har LNG i de seneste år været under udbredelse i skibsfarten. Processen med at udvikle den nødvendige LNG-infrastruktur er imidlertid ikke fulgt med, hvorfor manglende standardisering på området i dag efterlader industrien med en række åbne spørgsmål, meddeler DNV GL.
DNV GL opgør, at det samlede antal LNG-drevne skibe world wide er på 83, når også endnu ikke leverede nybygninger medregnes. Skibstyperne indbefatter passagerfærger, kystvagtskibe, flere typer fragtskibe og tankskibe samt ikke mindst offshore supply-skibe. Fremskrives udviklingen, lyder estimatet på, at der i 2025 vil være omkring 3.200 LNG-drevne skibe i verdensflåden. Det er bl.a. med de tal og EU’s intention om at støtte opbygningen af LNG-bunkringsanlæg i 139 havne frem mod 2025, at DNV GL har ønsket at medvirke til en standardisering på området.
”En ISO komite samlede i 2011 viden og know-how fra mere end 30 professionelle aktører, som blev publiceret som foreløbige guidelines i juni i år. De guidelines definerer en generel filosofi i forhold til design og operation i forbindelse med LNG-bunkring, og lister samtidigt 24 anbefalinger. De er dog ikke konkrete, og beskriver ikke, hvordan man når hen til målet,” forklarer DNV GL’s LNG-direktør Lars Petter Blikom.
Han forklarer derfor, at DNV GL besluttede at investere al deres viden og erfaring på området for at udvikle ISO’s guidelines til et langt mere konkret og brugbart format. Det er det, som nu er tilgængelig i Recommended Practice-dokumentet. DNV GL’s praksisanbefalinger for LNG-bunkring er nu åbne for kommentarer gennem en seks ugers konsultationsperiode. Efterfølgende vil dokumentet blive opdateret med de indkommende input fra industrien, og blive publiceret i et mere formelt format, oplyser DNV GL endvidere.
Her kan du bidrage med input til de kommende guidelines: Link
Læs også: