Color Line løfter scrubber-option hos Wärtsilä
Wärtsilä har nu sikret sig ordren på i alt fire open loop scrupper-anlæg til Color Lines nyere færger.
Det norske færgerederi Color Line, bl.a. med ruter mellem Hirtshals og Sydnorge, har løftet optionen på yderligere tre scrubber-anlæg fra Wärtsilä. Der er tale om optioner, indgået i forbindelse med kontrakten på et såkaldt open loop scrupper-anlæg til ro/pax-færgen SuperSpeed 2 tilbage i juni i år.
De yderligere tre anlæg er til rederiets nyere skibe; SuperSpeed 1, der sammen med SuperSpeed 2 anvendes i Danmarkstrafikken, samt de to store cruisefærger på ruten mellem Oslo og Kiel, Color Fantasy og Color Magic. Alle fire færger er fra Color Lines flådefornyelsesprogram, der fandt sted i perioden 2004 til 2008.
Rederiets øvrige to færger, som anvendes på ruten Sandefjord – Strømstad, er ikke indbefattet af Color Lines samlede investeringer på 250 mio. NOK, der skal forberede færgeruterne til de kommende ECA-regler fra 2015. De to Sandefjord – Strømstad-færger er fra henholdsvis 1971 og 1985. Sidstnævnte er i øvrigt identisk med den tidligere Aarhus – Kalundborg-færgen Peder Paars.
De fire færger, som skal have installeret Wärtsiläs open loop scrupper-anlæg er alle udstyrede med diesel-mekaniske-fremdriftsanlæg, hvert bestående af fire Wärtsilä, henholdsvis 8- og 9-cylindrede, medium speed-motorer.
De to aldrende færger mellem Sandefjord – Strømstad vil fra 1. januar 2015 overgå fra heavy fuel til en let marinediesel, der holder sig inden for ECA-grænseværdierne for svovl på 0,1 pct.
De yderligere tre anlæg er til rederiets nyere skibe; SuperSpeed 1, der sammen med SuperSpeed 2 anvendes i Danmarkstrafikken, samt de to store cruisefærger på ruten mellem Oslo og Kiel, Color Fantasy og Color Magic. Alle fire færger er fra Color Lines flådefornyelsesprogram, der fandt sted i perioden 2004 til 2008.
Rederiets øvrige to færger, som anvendes på ruten Sandefjord – Strømstad, er ikke indbefattet af Color Lines samlede investeringer på 250 mio. NOK, der skal forberede færgeruterne til de kommende ECA-regler fra 2015. De to Sandefjord – Strømstad-færger er fra henholdsvis 1971 og 1985. Sidstnævnte er i øvrigt identisk med den tidligere Aarhus – Kalundborg-færgen Peder Paars.
De fire færger, som skal have installeret Wärtsiläs open loop scrupper-anlæg er alle udstyrede med diesel-mekaniske-fremdriftsanlæg, hvert bestående af fire Wärtsilä, henholdsvis 8- og 9-cylindrede, medium speed-motorer.
De to aldrende færger mellem Sandefjord – Strømstad vil fra 1. januar 2015 overgå fra heavy fuel til en let marinediesel, der holder sig inden for ECA-grænseværdierne for svovl på 0,1 pct.
Ifølge Wärtsilä anvender open loop scrupper-anlægget havvand til at fjerne SOx (svovlet) fra udstødsgassen, der føres gennem et system, hvor den sprayes med havvand gennem tre forskellige stadier. Svovloxiderne i udstødsgassen reagerer med havvandet ved at blive til svovlsyre. Denne bliver så neutraliseret alene via havvandets alkaliske egenskaber. Derfor skal scrubber-anlægget ikke have tilført kemikalier for at holde processen i gang.
Læs også: