Duelighedsbevis i røg og damp
Onsdag 16. oktober blev der skrevet søfartshistorie på Ebeltoft Vig.
Store ord, men med al sandsynlighed ikke desto mindre sandt. For første gang nogensinde blev den praktiske del af prøven til fritidssejlernes duelighedsbevis, nemlig taget i et dampdrevet fartøj.
To elever fra et kursus, der havde kørt i Ebeltoft i foråret var ikke nået med til den praktiske prøve, og da begge, Else Rasmussen og Bent Bastrup, har forbindelse til Fregatlauget, opstod ideen om at tage prøven i fregattens fornemme dampbarkasse.
Onsdag formiddag dampede de så af sted med røgen fra den karakteristiske høje messingskorsten pulsende op mod den efterårsblå himmel. Med om bord, udover skipper, maskinmester, fyrbøder og de to ’skipper-aspiranter’, var også sensor Verner Damm, der trods stor erfaring i jobbet, også denne dag prøvede noget nyt.
”Duelighedsbevis for fuld damp har jeg godt nok aldrig været med til før, men alt gik fint, og båden har jo den rigtige størrelse,” forklarede Verner Damm.
”Maskiner er jo generelt sjove at arbejde med, og da vi først fik dampen op på den her, så fungerede alt efter hensigten,” understregede han. En lille forskel var dog, at kursisterne normalt selv styrer maskinen, men her nøjedes de med at råbe befalinger til maskinmand og fyrbøder.
Et dobbelt trut fra signalfløjten om bord afslørede allerede inden barkassen nåede i havn, at begge kursister havde navigeret, klaret mand over bord prøven og alle de andre opgaver til UG, så duelighedsbeviset var i sikker havn.
”Jeg er simpelthen så lettet og glad,” sagde Else Rasmussen, da hun igen stod med fast grund under fødderne på Fregathavnen og nippede til et glas fejrings-champagne.
”Den er så sød og hyggelig at sejle, og så er det da helt specielt, at vi sandsynligvis er de allerførste, der har taget duelighedsbevis i en dampdrevet båd”.
”Ja, alt gik helt efter bogen og jeg synes virkelig også, at det var en meget speciel og fin oplevelse,” supplerede Bent Bastrup med et stort smil. Sammen med Else fik han efterfølgende overrakt en øl, specielt udvalgt til dagen; en californisk ’Anchor Steam Brew’.
OBS: Der findes i Danmark ingen registrering af, hvilke typer både, der benyttes ved aflægning af duelighedsprøve, men chancen for at prøven, i sin nuværende form, tidligere er gennemført i et dampdrevet fartøj er meget, meget lille.
Kilde: Fregatten Jylland
To elever fra et kursus, der havde kørt i Ebeltoft i foråret var ikke nået med til den praktiske prøve, og da begge, Else Rasmussen og Bent Bastrup, har forbindelse til Fregatlauget, opstod ideen om at tage prøven i fregattens fornemme dampbarkasse.
Onsdag formiddag dampede de så af sted med røgen fra den karakteristiske høje messingskorsten pulsende op mod den efterårsblå himmel. Med om bord, udover skipper, maskinmester, fyrbøder og de to ’skipper-aspiranter’, var også sensor Verner Damm, der trods stor erfaring i jobbet, også denne dag prøvede noget nyt.
”Duelighedsbevis for fuld damp har jeg godt nok aldrig været med til før, men alt gik fint, og båden har jo den rigtige størrelse,” forklarede Verner Damm.
”Maskiner er jo generelt sjove at arbejde med, og da vi først fik dampen op på den her, så fungerede alt efter hensigten,” understregede han. En lille forskel var dog, at kursisterne normalt selv styrer maskinen, men her nøjedes de med at råbe befalinger til maskinmand og fyrbøder.
Et dobbelt trut fra signalfløjten om bord afslørede allerede inden barkassen nåede i havn, at begge kursister havde navigeret, klaret mand over bord prøven og alle de andre opgaver til UG, så duelighedsbeviset var i sikker havn.
”Jeg er simpelthen så lettet og glad,” sagde Else Rasmussen, da hun igen stod med fast grund under fødderne på Fregathavnen og nippede til et glas fejrings-champagne.
”Den er så sød og hyggelig at sejle, og så er det da helt specielt, at vi sandsynligvis er de allerførste, der har taget duelighedsbevis i en dampdrevet båd”.
”Ja, alt gik helt efter bogen og jeg synes virkelig også, at det var en meget speciel og fin oplevelse,” supplerede Bent Bastrup med et stort smil. Sammen med Else fik han efterfølgende overrakt en øl, specielt udvalgt til dagen; en californisk ’Anchor Steam Brew’.
OBS: Der findes i Danmark ingen registrering af, hvilke typer både, der benyttes ved aflægning af duelighedsprøve, men chancen for at prøven, i sin nuværende form, tidligere er gennemført i et dampdrevet fartøj er meget, meget lille.
Kilde: Fregatten Jylland
Læs også: